Ένα σχόλιο της Όλγας Σταθάτου για τη συνέντευξη του Καθ. Β. Φιοραβάντε για τη σχέση Κεφαλληνού – Σκλάβου
Μια εξαιρετική συνέντευξη του καθηγητή Βασίλη Φιοραβάντε παρακολουθήσαμε στις 2 Δεκεμβρίου 2025 από τον χώρο Athinais. Ο καθηγητής Φιοραβάντες με το χαρακτηριστικό διεισδυτικό βάθος (και πάθος) των αναλύσεών του αναφέρεται στη σχέση του σημαντικού χαράκτη Γιάννη Κεφαλληνού με τον κορυφαίο γλύπτη της modernité Γεράσιμο Σκλάβο. Η πολύχρονη έρευνα και μελέτη του θεμελιώδους έργου του Σκλάβου από τον Φιοραβάντε συνεχίζει να μας εκπλήσσει με καινούργια μοτίβα της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Για την επίδραση του Κεφαλληνού στον Σκλάβο εστιάζει σε δύο κυρίως τομείς: αφ’ ενός μεν πρόκειται για τη σχέση artisanat και art – δηλαδή για την μαστορική σε σχέση με την τέχνη, μια σχέση την οποία ο Κεφαλληνός είχε κατακτήσει μέσα από τις σπουδές μηχανικού που είχε κάνει και στη συνέχεια μέσα από την επαφή που είχε με τη βελγική και γαλλική πρωτοπορία∙ αυτή η σχέση πέρασε στον Σκλάβο∙ αφ’ ετέρου ιδιαίτερα τονίζεται στη συνέντεξη η επίδραση του Κεφαλληνού στον Σκλάβο όσον αφορά τον κοινωνικό ριζοσπαστισμό, καθότι ο Κεφαλληνός θεωρούσε ότι σε αυτόν τον ριζοσπαστισμό οφείλει να εκφράζεται και να αρθρώνεται η καλλιτεχνική πρωτοπορία.
Πέρα όμως από τη δημιουργική σχέση αυτών των δύο μεγάλων καλλιτεχνών ο Βασίλης Φιοραβάντες αποδίδει σε αδρές γραμμές όλο το κλίμα που διαμόρφωσε την πρωτοπορία και στην Αλεξάνδρεια (εδώ όπου γεννήθηκε ο κεφαλλονίτης Κεφαλληνός καθώς εδώ είχε μεταναστεύσει η οικογένειά του) αλλά και στην Αθήνα. Ιδιαίτερη σημασία αποδίδεται στην οργάνωση της ΑΣΚΤ όπου κατά μια ευτυχή αλλά και σπάνια συγκυρία κατά το 1952 με διευθυντή τον Κεφαλληνό βρέθηκαν να διδάσκουν μαζί οι Παπαλουκάς, Μόραλης, Τόμπρος. Η συνέντευξη σκιαγραφεί όλη τη δημιουργική ένταση μέσα στην οποία αναπτύσσεται η καλλιτεχνική ύπαρξη του Σκλάβου – μια ένταση που κατόπιν συνεχίστηκε στο
Παρίσι με τον Ζαντκίν (δάσκαλο του Σκλάβου) και τον Κριστιάν Ζερβό.
Ο Φιοραβάντες φωτίζει ακόμη μια φορά, ακόμη από μια άλλη πλευρά, τη μεγάλη καλλιτεχνική δημιουργία του Σκλάβου.
Ολγα Σταθάτου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου